Τιμιώτατοι Δημογέροντες και Προεστώτες της νήσουΎδρας

[…]Πλούτον, αγαπητοί μου αδελφοί, δεν είναι τόσον δύσκολον ν’ αποκτήση τις﮲ αλλ’ εκείνοι μόνοι έδειξαν ότι είναι άξιοι πλούτου, όσοι απέκτησαν ομού και την γνώσιν να τον μεταχειρισθώσι και να τον φυλάξωσιν εις τους απογόνους των. Και τον φυλάσσουν όχι όσοι τον κλείουν εις τας κιβωτούς, αλλ’ όσοι τον ασφαλίζουσι με την παιδείαν. Χωρίς αυτήν και αυτοί του Κροίσου οι θησαυροί εύκολα σκορπίζονται, αφίνοντες τον απαίδευτον αυτών οικονόμον και τους απογόνους του εις πτωχείαν και καταφρόνησιν. Μόνη αληθής κιβωτός και μόνον ασφαλές κλειδίον του πλούτου είναι η παιδεία.  […]

Γλωσσάρι
Kιβωτός: κουτί, κιβώτιο, μεταφορικά το μέρος όπου διασώζεται κάτι, συνήθως πνευματικό

Επιστολή του Αδαμάντιου Κοραή (1748-1833) προς τους Δημογέροντες και Προεστούς της Ύδρας, Παρίσι, Ιούνιος 1820

Επιστολή του Αδαμάντιου Κοραή προς τους Δημογέροντες και Προεστούς της Ύδρας

PDF

3 από 21

Ώρα για έρευνα!

Με μια πρώτη ματιά!

Πώς θα περιγράφατε το έγγραφο αυτό; χειρόγραφο ή τυπωμένο; ευανάγνωστο ή δυσανάγνωστο; 

Τι είδους έγγραφο είναι; δημόσιο, ιδιωτικό, άρθρο, ομιλία, επιστολή, λογοτεχνικό κείμενο, άλλο…

Ποιος το έγραψε;

Πότε;
Πού;

Σε ποιον/ποιους απευθύνεται;

Και τώρα ελάτε λίγο πιο κοντά!

Ποια φράση πιστεύετε ότι συμπυκνώνει την κύρια ιδέα του κειμένου;

Σημειώστε λέξεις που πιστεύετε ότι ο Κοραής θα τόνιζε με τη φωνή του αν το κείμενο αυτό το είχε εκφωνήσει ο ίδιος.

Στο κείμενο υπάρχουν λέξεις που συγκρούονται και δημιουργούν αντιθέσεις. Μπορείτε να τις βρείτε;

Τι φέρνει στον νου σας η λέξη «κιβωτός»; Τι ρόλο έχει στην επιστολή;

Γιατί πιστεύετε ότι γράφτηκε αυτό το γράμμα;

Πίσω από τις λέξεις κρύβεται μια εποχή! Ας ταξιδέψουμε ως εκεί!

Γνωρίζετε ήδη κάτι για τον συγγραφέα της επιστολής; Σημειώστε έως 4 λέξεις που σκέφτεστε γι’ αυτόν:

Γιατί επιλέγει να απευθυνθεί στους προεστούς και όχι σε όλους τους κατοίκους του νησιού;

Γιατί κατά τη γνώμη σας αποκαλεί τους προεστούς της Ύδρας «αδελφούς»;

Τι επιχείρημα θα χρησιμοποιούσατε εσείς στη θέση του για να κινητοποιήσετε τους Υδραίους;

Αν η επιστολή είχε γραφτεί σήμερα, ποιος θα την έγραφε και σε ποιον θα την απηύθυνε; 

Σημειώστε κάτι που δεν γνωρίζατε πριν μελετήσετε το έγγραφο αυτό

🔍

Ένας γνωστός αποστολέας και μια λιγότερο γνωστή επιστολή

Ένα γράμμα ταξιδεύει στην ιστορία, μεταφέροντας ακόμα ολοζώντανη τη σκέψη ενός σοφού Έλληνα. Γράφτηκε στο Παρίσι, το καλοκαίρι του 1820. Τον επόμενο χειμώνα ο Αλέξανδρος Υψηλάντης θα καλέσει τους Έλληνες να κάνουν το ακατόρθωτο. Η Ελλάδα και η ελευθερία είναι ακόμα ένα όνειρο, αλλά ίσως και το μοναδικό για πολλούς που νιώθουν όπως ο αποστολέας του γράμματος. Ο Αδαμάντιος Κοραής ζει από χρόνια στο Παρίσι. Έφθασε εκεί το 1788, λίγο πριν ξεσπάσει η Γαλλική Επανάσταση, για να αρχίσει τις φιλολογικές έρευνές του. Τον στένευε το αυστηρό, βασισμένο στις παραδόσεις περιβάλλον του σπιτιού του στη Σμύρνη, παρά την τεράστια βιβλιοθήκη με τα σπάνια βιβλία. Τον καταπίεζαν οι οικογενειακές εμπορικές επιχειρήσεις στο Άμστερνταμ, και δεν τον κέρδισε η ιατρική που σπούδασε στο Μονπελιέ. Από την οικογένειά του θα κρατήσει σίγουρα το πάθος για την ελληνική γλώσσα και τους αρχαίους συγγραφείς. Και από το Άμστερνταμ το δικαίωμα στη χαρά. Το Παρίσι θα τον κατακλύσει με φιλελεύθερες ιδέες, όπως ελευθερία, ισότητα, αδελφοσύνη. Την είδε με τα μάτια του την επανάσταση των Γάλλων. Τη λάτρεψε για το φως, την ελπίδα που χάρισε στον κόσμο. Και τη μίσησε όταν έγινε πιο δυναστική από τους δυνάστες που ανέτρεψε. Από το παράθυρό του είδε τους επαναστάτες να μεταφέρουν συμβολικά τα λείψανα του Βολταίρου μαζί με όλα του τα βιβλία στο Πάνθεον, για να αποθεώσουν έτσι τον φιλόσοφο που «φώτισε το ανθρώπινο πνεύμα και προετοίμασε την υποδοχή της ελευθερίας». Δάκρυσε τότε ο Κοραής. Και συνέδεσε στη συνείδησή του για πάντα τα γράμματα με την ελευθερία.

Τώρα η ώρα πλησιάζει και για τους Έλληνες. Το αισθάνεται. Είναι πολλοί που τον επισκέπτονται στο Παρίσι και ζητούν τη γνώμη του γέρου Έλληνα σοφού. Συγκέντρωσαν χρήματα και δύναμη και ετοιμάζονται να πάρουν τα όπλα. Εκείνος όμως διστάζει. Πιστεύει ότι καμιά επανάσταση δεν οδηγεί σε μια ελεύθερη ευνομούμενη πολιτεία, αν οι φορείς της δεν έχουν παιδεία. Γι’ αυτό εδώ και χρόνια παρακολουθεί και υποστηρίζει με όλες του τις δυνάμεις την πνευματική κίνηση των συμπατριωτών του. Πράγματι, τα βιβλία και τα σχολεία αυξάνονται αν και ακόμα είναι λίγα. Παρουσίασε αυτή την πρόοδο αναλυτικά σε ομιλία του μπροστά σε σπουδαίους Γάλλους επιστήμονες, για να πειστούν και εκείνοι ότι η θέση της Ελλάδας είναι ανάμεσα στα σύγχρονα κράτη της Ευρώπης. Γι’ αυτό γράφει και τώρα στους Υδραίους που έχουν αργήσει. Είναι ξακουστοί καραβοκύρηδες σε όλη τη Μεσόγειο και ο πλούτος που φέρνουν στο νησί μεγάλος. Ονειρεύονται, και δικαίως, την ελευθερία. Χωρίς παιδεία όμως θα είναι σε θέση να την κάνουν αρετή; 

Την επόμενη άνοιξη, όταν τα υδραίικα πλοία θα ξαναβγούν στη θάλασσα με επαναστατική πια σημαία, ο Κοραής θα είναι 73 ετών. Θα μπει με πάθος στον Αγώνα με τις επιστολές και τα κείμενά του. Αυτή τη φορά για να υπενθυμίσει στους επαναστάτες τους απαραίτητους θεσμούς κάθε ευνομούμενου κράτους. Να προσέξουν μη γίνουν εκείνοι τύραννοι, ενώ αγωνίζονται να διώξουν τους τυράννους. Στο πρώτο τους Σύνταγμα να μην ξεχάσουν τη Δημοκρατία, την Ισότητα, την Ανεξιθρησκία, τη Δικαιοσύνη. Και προπαντός, να μην αμελήσουν να φροντίσουν την ελληνική γλώσσα.

❃ Μικρά Σχόλια ❃

«…μόνον ασφαλές κλειδίον του πλούτου είναι η παιδεία»

Η πεποίθηση ότι η παιδεία είναι το μόνο ασφαλές «κλειδί» για την αξιοποίηση κάθε ελευθερίας, κάθε δύναμης και πλούτου είναι κομβική στη σκέψη του Κοραή. Αυτός είναι ο λόγος που ενδιαφέρεται τόσο, όχι μόνο για την αύξηση των ελληνικών σχολείων αλλά και για τη λειτουργία τους σύμφωνα με τις σύγχρονες ευρωπαϊκές παιδαγωγικές ιδέες και τις δημοκρατικές αρχές. Πιστεύει ότι μόνο η γνώση, συνδυασμένη με τις φιλελεύθερες ιδέες, μπορεί να εξασφαλίσει δυναμικούς επαναστάτες που ξέρουν τι διεκδικούν και όχι καιροσκόπους που μπαίνουν στη μάχη μόνο για το ατομικό τους συμφέρον. Στα σχολεία που προτείνει και ενισχύει ο Κοραής με όλες του τις δυνάμεις, πνευματικές και υλικές, η γνώση είναι χαρά και όχι τιμωρία. Μαζί με τη γλώσσα και τις επιστήμες διδάσκεται ο σεβασμός στην προσωπικότητα των μαθητών και κατά συνέπεια ο σεβασμός στον άνθρωπο. Τα αρχαία κείμενα γίνονται πηγές πολιτισμού και ιδεών για το μέλλον και όχι μόνο εγχειρίδια γραμματικής του παρελθόντος. Στο μάθημα της φυσικής και της χημείας η θεωρία μέσα από τα πειράματα μετατρέπεται σε πράξη και ανοίγονται νέοι δρόμοι, μακριά από φόβους και δεισιδαιμονίες. Οι βιβλιοθήκες των σχολείων, εξοπλισμένες ακούραστα με δική του συνεισφορά ή χορηγίες εύπορων Ελλήνων που ζουν στην Ευρώπη, όπως οι αδελφοί Ζωσιμά, προσφέρουν βιβλία και επιστημονικό εξοπλισμό για όσο το δυνατόν περισσότερους μαθητές, ανεξάρτητα από την οικονομική ή κοινωνική τους κατάσταση. Με επιστολές ο Κοραής στηρίζει τους δασκάλους στο δύσκολο διδακτικό έργο τους και συνεχώς παροτρύνει τους τοπικούς άρχοντες να αναλάβουν δράση για την ίδρυση νέων σχολείων. Έτσι μόνο κάποια μέρα θα υπάρξουν ώριμοι πολίτες για να αναλάβουν το μελλοντικό ελληνικό κράτος και να το κάνουν να ευδοκιμήσει. Έτσι μόνο ο πλούτος και η ελευθερία θα οδηγήσουν στην ευτυχία.

«Πλούτον, αγαπητοί μου αδελφοί, δεν είναι τόσον δύσκολον ν’ αποκτήση τις…»

Την εποχή που λαμβάνουν την επιστολή από τον Κοραή οι Υδραίοι ετοιμάζονται για τον μεγάλο Αγώνα. Η Φιλική Εταιρεία έχει ήδη μυήσει πολλούς στο μεγάλο ιδανικό και ο ρόλος που θα διαδραματίσουν προδιαγράφεται σπουδαίος. Έχουν ετοιμοπόλεμα οπλισμένα καράβια, έμπειρα πληρώματα και βρίσκονται σε μεγάλη οικονομική άνθηση. Δεν έχει δίκιο ο Κοραής, δύσκολα και με κόπο τα κατέκτησαν όλα αυτά. Με ευστροφία διέκριναν τις ευνοϊκές για το εμπόριο συνθήκες και εκμεταλλεύτηκαν κάθε ευκαιρία τα τελευταία πενήντα χρόνια. Η Ευρώπη επεκτείνει το εμπόριο στις οθωμανικές περιοχές; Εκείνοι θα είναι μέσα στους πρώτους που θα μεταφέρουν τα ανατολίτικα εμπορεύματα στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Γίνονται τα δημητριακά περιζήτητα στις περιοχές που αποκλείστηκαν από τους πολέμους του Ναπολέοντα; Οι τολμηροί ναυτικοί του μικρού νησιού θα αναλάβουν να τα μεταφέρουν κάνοντας επικίνδυνα δρομολόγια μέσα από τις εμπόλεμες ζώνες της Αγγλίας και της Γαλλίας. Με την εντατική εμπορική δραστηριότητα συγκέντρωσαν τον εντυπωσιακό τους πλούτο και ήρθαν σε επαφή με το ευρωπαϊκό πολιτισμικό περιβάλλον. Τα μεγαλόπρεπα αρχοντικά τους, αν και αυστηρά συνήθως εξωτερικά, έκρυβαν μοναδικά έπιπλα, πολυτελή σκεύη, έργα τέχνης από ανατολή και δύση.  Οι Υδραίοι εξελίχθηκαν σε ισχυρούς καραβοκύρηδες και πλοιοκτήτες με πολλά καράβια και κύρος στις ευρωπαϊκές αγορές. Κάθε χρόνο η Πύλη ζητά ναυτικούς από το νησί ως φόρο, ώστε να επανδρώσει για ένα έτος τα πιο λαμπρά πλοία του οθωμανικού στόλου. Δύσκολος φόρος κι ας μοιάζει τιμητικός. Έτσι όμως αποκτούν πολύτιμη εμπειρία και απολαμβάνουν ελευθερίες και προνόμια από τη διοίκηση. Μοιάζει πράγματι δυσανάλογο το κενό και δικαιολογημένη η απορία του Κοραή που δεν απόκτησαν ακόμα σχολείο. Αρκεί άραγε ο πλούτος για να κατακτήσουν την πραγματική ελευθερία;

«Δημογέροντες και Προεστώτες της νήσου Ύδρας»

Οθωμανός διοικητής δεν εγκαταστάθηκε ποτέ στην Ύδρα. Όπως και σε άλλα μικρά νησιά του Αιγαίου, τα εσωτερικά θέματα του νησιού ρυθμίζουν τοπικοί άρχοντες. Οι δημογέροντες και οι προεστοί εκλέγονται από γενικές συνελεύσεις των κατοίκων, όπου παλιότερα πρωτοστατούσε ο κλήρος. Η εμπορική όμως ανάπτυξη του νησιού έδωσε μεγάλο κύρος στους ναυτικούς και έτσι τώρα οι περισσότεροι άρχοντες είναι έμποροι και πλοιοκτήτες. Έχουν την ευθύνη του πληθυσμού και οφείλουν να διασφαλίζουν την τάξη και την ευημερία του. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι στους προεστούς απευθύνει ο Κοραής την έκκληση για την ίδρυση σχολείου. Σε άλλα μέρη, καθώς η οθωμανική διοίκηση δεν αντιμετώπισε το θέμα της εκπαίδευσης των υπηκόων της, την πρωτοβουλία για την ίδρυση σχολείων ανέλαβαν το Πατριαρχείο, οι τοπικοί άρχοντες ή εύποροι και φωτισμένοι ιδιώτες. Χρειάζεται βούληση αλλά και χρήματα για να ιδρυθεί ένα σχολείο. Χρειάζεται να βρεθεί κτήριο και δάσκαλοι σωστοί. Χρειάζονται βιβλία και εξοπλισμός. Στην Ύδρα ποιος άλλος είχε το κύρος και την οικονομική δύναμη να αναλάβει ένα τέτοιο εγχείρημα παρά οι προεστοί και οι δημογέροντες που ήταν και θεσμικά υπεύθυνοι για την πρόοδο της κοινότητάς τους;

📖 Βιβλιογραφικές Παραπομπές

Εμμ. Φραγκίσκος, Οι ιδρυτές της Νεότερης Ελλάδας, Αδαμάντιος Κοραής, Τα Νέα, Ιστορική Βιβλιοθήκη, Αθήνα 2010.

Π.Μ. Κιτρομηλίδης, Η Γαλλική Επανάσταση και η Νοτιοανατολική Ευρώπη, Πορεία, Αθήνα 2000.

Φ. Ηλιού, Νεοελληνικός Διαφωτισμός. Η νεωτερική πρόκληση, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, τ.2, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003.

Στ. Πέτρου, Γράμματα από το Άμστερνταμ, επιμ. Φ. Ηλιού, Ερμής, Νέα Ελληνική Βιβλιοθήκη (ΝΕΒ), Αθήνα 1976

Λέξεις Κλειδιά

Διαφωτισμός, Έμποροι, Ευρώπη, Θεσμοί, Καράβια, Κοραής, Παιδεία, Παροικίες, Προεστοί, Χειρόγραφο
Τραγούδια της Γαλλικής Επανάστασης