Το κείμενο αποκωδικοποιημένο:

Εις το όνομα της μελλούσης σωτηρίας

Καθιερώνω (1) ιερέα Φιλικόν και αφιερώνω εις την αγάπην των Μεγάλων Ιερέων των Ελευσινίων τον πολίτην (2) κύριον Μανουήλ Μπαρμπαρήγα Σαντοριναίον από (4) χωρίον Άγιον Νικόλαον (5) πραγματευτήν ετών (6) τριάκοντα τριών ως θερμόν υπερασπιστήν της Εταιρείας και της πατρίδος κατηχηθέντα και ορκωθέντα παρ’ εμού (7) ΓΚ, του «Κ» (συμβολικά αρχικά του κατηχητή) [...] έτος Φιλικών [...] (8) τον οκτακοσιοστόν εικοστόν πρώτον έτος. 

Σημείωση: Με αγκύλες [...] σημειώνονται τμήματα του κειμένου που δεν είναι κατανοητά 

«Εφοδιαστικό» έγγραφο μέλους της Φιλικής Εταιρείας, απαραίτητο για την αναγνώριση των μελών μεταξύ τους.

«Εφοδιαστικό» έγγραφο της Φιλικής Εταιρείας

PDF

4 από 21

Ώρα για έρευνα!

Με μια πρώτη ματιά!

Για τι είδους έγγραφο πρόκειται; Είναι χειρόγραφο ή τυπωμένο; 

Θα το χαρακτηρίζατε ευανάγνωστο ή δυσανάγνωστο; Σε τι γλώσσα είναι γραμμένο;

Τι είδους έγγραφο μοιάζει να είναι: δημόσιο, ιδιωτικό, άρθρο, ομιλία, επιστολή, λογοτεχνικό κείμενο, άλλο…

Υπάρχουν πληροφορίες για τον συγγραφέα, τη χρονολογία έκδοσης, τον τόπο έκδοσης;

Σε ποιον/ποιους απευθύνεται;

Επιχειρήστε να το περιγράψετε σε κάποιον που δεν το βλέπει.

Και τώρα ελάτε λίγο πιο κοντά!

Πώς ερμηνεύετε το γεγονός ότι το κείμενο είναι αδύνατον να διαβαστεί; Προοριζόταν άραγε αρχικά για ανάγνωση;

Ποιες ζωγραφικές παραστάσεις το συνοδεύουν και με ποιες ιδέες θα μπορούσαμε να συνδέσουμε την κάθε μία από αυτές, αν υποθέσουμε ότι λειτουργούν ως σύμβολα;







Ποιο μυστικό σύνθημα κρύβουν τα έξι γράμματα πάνω στις σημαίες; Μπορείτε να το αποκρυπτογραφήσετε;

'Ή Ε λ _ _ _ _ _ _ _ 'Η Θ _ _ _ Τ _ _






Ποιο είναι το όνομα του νέου μέλους της Φιλικής Εταιρείας;

Ποια άλλα στοιχεία του δηλώνει ώστε να «συστηθεί» στη Φιλική Εταιρεία;



Σε ποιον βαθμό μυείται;


Πότε γίνεται η μύηση;

Ποιος τον μυεί στην Εταιρεία;

Πίσω από τις λέξεις κρύβεται μια εποχή! Ας ταξιδέψουμε ως εκεί!

Γιατί πιστεύετε ότι οι ιδρυτές της οργάνωσης επέλεξαν τους όρους «Φιλική» και «Εταιρεία»; 





Με βάση τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματά σας από τη μελέτη των παραστάσεων και του κειμένου, επιλέξτε 5 επίθετα που θεωρείτε ότι συνοψίζουν τον χαρακτήρα της Φιλικής Εταιρείας.












« Ή Ελ…. Ή ΘΤ…» Υπέρτατο αγαθό λοιπόν η ελευθερία, η οποία για τους Έλληνες επαναστάτες του 1821 ταυτίζεται με την ίδρυση ανεξάρτητου κράτους. Αλλά μήπως και όλες οι επαναστάσεις στην ιστορία για την ελευθερία δεν έχουν γίνει; Ελευθερία πολιτική, κοινωνική, πνευματική, καλλιτεχνική…
Ποιες είναι σήμερα οι δικές σας «Ελευθερίες», χωρίς τις οποίες δεν θα μπορούσατε να ζήσετε; 



















Σημειώστε κάτι που δεν γνωρίζατε πριν μελετήσετε το έγγραφο αυτό.




🔍

Μια μυστική ταυτότητα με «μεγάλα» μυστικά

Σεπτέμβριος 1814 στην Οδησσό, στη Ρωσίας. Τρεις Έλληνες μικροέμποροι συζητούν μυστικά, όχι για τις επιχειρήσεις τους αλλά για το μέλλον του Γένους. Οι κουβέντες τους είναι τόσο κρυφές που ελάχιστα από όσα είπαν θα γίνουν γνωστά στην ιστορία. Δεν ξέρουμε πώς γνωρίστηκαν ή ποιος είχε την αρχική ιδέα να συστήσουν «Εταιρεία». Ίσως και δεν έχει σημασία. Το σημαντικό είναι ότι η ριψοκίνδυνη αυτή παρέα θα συλλάβει, θα σχεδιάσει και θα πραγματοποιήσει την πρώτη πολιτική ενέργεια του υπόδουλου ελληνισμού. Είχαν προηγηθεί και άλλες ελληνικές εταιρείες. Ακολουθώντας ως πρότυπο αντίστοιχες οργανώσεις στην Ευρώπη και τη Ρωσία, τα μέλη τους συνασπίζονταν για φιλανθρωπικούς, πολιτιστικούς ή εκπαιδευτικούς σκοπούς. Στο Παρίσι, τη Βιέννη, την Αθήνα, το Βουκουρέστι λόγιοι, προεστοί, δάσκαλοι σχολείων, Έλληνες αλλά και Ευρωπαίοι αρχαιόφιλοι συνδέονται με «εταιρικούς» δεσμούς γύρω από την προστασία των αρχαίων μνημείων, τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού, την ελληνική γλώσσα. Τα μέλη συνδέονται, συνεργάζονται, επικοινωνούν και αποκτούν εμπειρία δρώντας για έναν ανώτερο κοινωνικό σκοπό. Ο Αθανάσιος Τσακάλωφ από τα Γιάννενα ήταν μέλος στην εταιρεία το «Ελληνόγλωσσον Ξενοδοχείον» όταν ακόμα σπούδαζε φυσικές επιστήμες στο Παρίσι. Στον τεκτονισμό είχε μυηθεί ο Εμμανουήλ Ξάνθος από την Πάτμο, όταν σε ένα εμπορικό του ταξίδι προς την Ήπειρο πέρασε από τη Λευκάδα. Και ο τρίτος της παρέας, ο Νικόλαος Σκουφάς από την Άρτα, ήταν τεχνίτης και είχε μαθητεύσει για χρόνια σε συντεχνία της Ηπείρου. Ήξερε κι αυτός τον τρόπο που δικτυώνεται και λειτουργεί μια κλειστή ομάδα με κοινές επιδιώξεις. Αυτό που τώρα οργανώνουν όμως είναι πιο μεγάλο. Είναι συνωμοσία και ανατροπή. Μιλούν για τη σύνδεση και οργάνωση όλων των δυνάμεων του έθνους ανά τη βαλκανική χερσόνησο, τον ελλαδικό χώρο, τη Ρωσία και την Ευρώπη με στόχο την ανατροπή του δυνάστη και την ίδρυση κράτους. Ο χαρακτήρας της δικής τους Εταιρείας είναι καθαρά πολιτικός και πατριωτικός. Και γι’ αυτό πρέπει να μείνει απόλυτα μυστικός. Η είσοδος των μελών σε αυτή θα γίνεται με προσεκτική επιλογή, αργή και σταδιακή κατήχηση στα μυστικά της Εταιρείας και μια πολύπλοκη ιεροτελεστία μύησης. Όρκοι, σύμβολα, μυστικός κώδικας, συνθηματικές φράσεις και χειρονομίες αναγνώρισης, βαθμοί ιεραρχίας, ψευδώνυμα, μυστικές ταυτότητες συνθέτουν το αυστηρό τυπικό που καταγράφεται στη «Διδασκαλία» της. «Απόστολοι» θα ονομαστούν όσοι θα αναλάβουν να περιοδεύσουν στις περιοχές του ελληνισμού για να φέρουν πληροφορίες και να διαδώσουν τη διδασκαλία. «Ιερείς», όσοι κρίνονται ικανοί να διαλέγουν και να εισάγουν κάποιο νέο μέλος. Πρέπει να μπορούν να πείσουν για την ιερότητα του σκοπού, την ανάγκη της άρρηκτης σύνδεσης των μελών, την ιδέα της θυσίας μέχρι θανάτου. Όσοι θα επιλεγούν για να σχηματίσουν το δίκτυο της Φιλικής Εταιρείας θα είναι άνθρωποι με κύρος και επιρροή, από όλες τις ηγετικές ομάδες του ελληνικού πληθυσμού. Έμποροι όπως ο Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος και ο Αθανάσιος Σέκερης, διανοούμενοι και λόγιοι όπως ο Άνθιμος Γαζής, Φαναριώτες όπως ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, προεστοί όπως ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης, ανώτεροι και κατώτεροι κληρικοί όπως ο Παπαφλέσσας, στρατιωτικοί και οπλαρχηγοί όπως ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Εκείνοι θα αναλάβουν να προετοιμάσουν υλικά και ηθικά την κοινότητα της περιοχής τους όταν έρθει η ώρα. Ποιος όμως θα είναι ο ένας, ο Αρχηγός, που θα συντονίσει τις επαναστατικές ομάδες με σχέδιο και οργάνωση; Η «Αρχή» θα πρέπει να έχει εμπειρία στρατιωτική και διπλωματική για να αναλάβει το σχέδιο της εξέγερσης, δύναμη και κύρος για να παρασύρει στην εξέγερση όλους τους Έλληνες. Μια χαρισματική προσωπικότητα που να εμπνέει σεβασμό και στους Ευρωπαίους. Μήπως ένας λαμπρός Έλληνας της διασποράς; Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης θα εκλεγεί στη θέση αυτή τον Απρίλιο του 1820 και στις αρχές του 1821, την ώρα που με το εφοδιαστικό αυτό έγγραφο μυείται στην Εταιρεία με τον βαθμό του «Ιερέα» ο Σαντορινιός έμπορος Μανουήλ Μπαρμπαρήγος, οι φήμες για τον σπουδαίο Αρχηγό θα έχουν φουντώσει. Όπως και οι φήμες ότι η Ρωσία θα υποστηρίξει την επανάσταση. Η Φιλική Εταιρεία θα έχει επιτύχει τον πρώτο στόχο. Να ενώσει σε ένα δίκτυο κοινής δράσης αρκετούς Έλληνες διαφορετικών περιοχών, διαφορετικών κοινωνικών ομάδων, διαφορετικού μορφωτικού επιπέδου και κατά συνέπεια διαφορετικών προσωπικών επιδιώξεων και συμφερόντων. Προσδιορίζοντας, παρά τις πολλαπλές και αντικρουόμενες απόψεις, τον χρόνο, τον τόπο και το σχέδιο της δράσης δίνει στον Αγώνα που ξεκινά τη μορφή οργανωμένης επανάστασης και όχι μιας σειράς από αυθόρμητες τοπικές εξεγέρσεις.

❃ Μικρά Σχόλια ❃

Το Εφοδιαστικό

Το πού οδήγησε η Ελληνική Επανάσταση είναι γνωστό. Λίγα όμως ξέρουμε για τη μυστική εταιρεία που την οργάνωσε. Τα «εφοδιαστικά» έγγραφα των μελών της που έχουν διασωθεί ανήκουν στις πολύτιμες μαρτυρίες τόσο για τον χαρακτήρα της οργάνωσης όσο και για τα χαρακτηριστικά των μελών της. Καθώς πρόκειται ουσιαστικά για μυστικές ταυτότητες των Φιλικών, αναφέρουν τον τόπο από τον οποίο προέρχεται το μέλος της Εταιρείας, την κοινωνική ομάδα και το επάγγελμα, το μορφωτικό επίπεδο και την οικονομική του κατάσταση, αλλά και τη χρονική στιγμή της μύησης. Φωτίζουν έτσι τη δραστηριότητα της Εταιρείας καθώς και τη γεωγραφική και κοινωνική της εξάπλωση. Τα εφοδιαστικά είναι γραμμένα με κρυπτογραφικό τρόπο πάνω σε χαρτί. Ο μυητής, ο οποίος είχε συνήθως τον βαθμό του «Ιερέα» το έδινε στο εισερχόμενο μέλος μετά τη μύηση. Οι Ιερείς είχαν έναν μέσο βαθμό στην ιεραρχία της Εταιρείας και αναλάμβαναν κυρίως τον εντοπισμό και την ένταξη των νέων μελών έως και τον βαθμό του Ιερέα. Ανώτερα μέλη μπορούσε να μυήσει μόνο η «Αόρατος Αρχή». Οι μυημένοι πρόσφεραν με την είσοδό τους στην Εταιρεία ένα χρηματικό ποσό και ένα αφιερωτικό γράμμα, όπου σημείωναν εκτός από τα βασικά τους στοιχεία και τα κωδικοποιημένα αρχικά με τα οποία θα αναγνωρίζονταν και θα αλληλογραφούσαν στο εξής μεταξύ τους.

Τα σύμβολα του Εφοδιαστικού

Η διακόσμηση και το κείμενο των εφοδιαστικών εγγράφων είναι τυποποιημένα και περιγράφονται αναλυτικά στο κείμενο της κατήχησης της Εταιρείας που δινόταν στους «Ιερείς». Διαφοροποιούνται μόνο ανάλογα με τον βαθμό του Φιλικού. Κάθε απεικόνιση είναι και ένα σύμβολο συνδεδεμένο με τις ιδέες και τους στόχους της οργάνωσης. Ο σταυρός είναι το μόνο που είναι πάντα σταθερό, σε όλους τους βαθμούς της ιεραρχίας. Για τον πρώτο βαθμό, τους «αδερφοποιητούς» ή «βλάμηδες» τα εφοδιαστικά φέρουν μόνο έναν σταυρό. Για τους «συστημένους» έναν σταυρό πάνω από την ημισέληνο, πλαισιωμένο από ένα στεφάνι ελιάς ή δάφνης. Για τους «Ιερείς» προστίθεται κάτω από τον σταυρό ένα πλαίσιο με 16 παράλληλες στήλες ενωμένες με έναν δεσμό χιαστί, σύμβολο του ιερού δεσμού που ενώνει τους Φιλικούς. Δύο δόρατα, δεξιά και αριστερά του σταυρού, στηρίζουν σημαίες με γράμματα από το σύνθημα «Ελευθερία ή Θάνατος». Παρατηρώντας τα σύμβολα και αποκρυπτογραφώντας το κείμενο του εφοδιαστικού είναι φανερό ότι η θρησκεία αποτελεί ένα κύριο σημείο αναγνώρισης και σταθερό συνεκτικό δεσμό των Φιλικών. Παράλληλα η παράσταση των αρχαίων δοράτων, σύμβολο ηρωισμού και αγώνων των αρχαίων Ελλήνων, προσθέτει ένα νέο σύνδεσμο ανάμεσα στον υπόδουλο και παροικιακό Ελληνισμό, το κοινό ιστορικό παρελθόν και το πρότυπο της «ένδοξης» αρχαιότητας. Τα απλά αυτά σύμβολα στα μυστικά έγγραφα της Εταιρείας κωδικοποιούν, μορφοποιούν αλλά και διαχέουν την επαναστατική ιδεολογία των μελών. Δεν είναι τυχαίο ότι θα κυριαρχήσουν αργότερα και στις επαναστατικές σημαίες των αγωνιστών.

Τα Ελευσίνια Μυστήρια

Τα Ελευσίνια Μυστήρια ήταν η ιερότερη γιορτή από όλες στην Αρχαία Ελλάδα και οι ιερείς τους γίνονταν αποδέκτες μεγάλου σεβασμού. Τα μυστήρια λάμβαναν χώρα στην Ελευσίνα της Αττικής προς τιμήν της θεάς Δήμητρας και της κόρης της Περσεφόνης. Είχαν πανελλήνιο χαρακτήρα και συνέδεαν όλους τους Έλληνες. Περιλάμβαναν τελετές μύησης και αυστηρές ιεροτελεστίες στις οποίες μόνο οι μύστες μπορούσαν να συμμετέχουν, χωρίς βέβαια να αποκαλύψουν ποτέ σε κανέναν ό,τι έβλεπαν και ό,τι έκαναν. Πιθανόν ο μυστικιστικός χαρακτήρας, η πανελλήνια διάσταση των μυστηρίων, η αναφορά στο αρχαίο παρελθόν αλλά και η λέξη «ιερέας», κοινή ανάμεσα στην αρχαιότητα και τον χριστιανισμό, να οδήγησε τη Φιλική Εταιρεία να ενσωματώσει τα χαρακτηριστικά αυτά στο τυπικό της.

Ελευθερία ή Θάνατος

Ένα σύνθημα ταξιδεύει από μια άλλη χώρα, κάποιους άλλους επαναστάτες που ονειρεύτηκαν και εκείνοι την Ελευθερία: “Liberté ou la mort !” Από τη Γαλλική Επανάσταση στους υπόδουλους Έλληνες. Πώς άραγε διέσχισε τον χρόνο, τον χώρο, τη γλώσσα; Μέσα από τα χαρακτικά έργα; Τα βιβλία; Τις περιγραφές όσων την έζησαν; Μέσα από μυθοποιημένες αφηγήσεις; Το σύνθημα «Ελευθερία ή Θάνατος» ταυτίστηκε με την Ελληνική Επανάσταση. Καμία άλλη ιδέα, κανένα άλλο σύμβολο δεν θα γίνει τόσο δικό της. Η Φιλική Εταιρεία το εισάγει μυστικά μέσα από τον κώδικά της, πάνω στο εφοδιαστικό κάθε μέλους της. Το ίδιο το σύνθημα είναι μύηση στην ελευθερία, στην επαναστατική πράξη της ρήξης με το παρελθόν. Και μύηση στην ιδέα της θυσίας. Με τρεις λέξεις η διεκδίκηση της ελευθερίας γίνεται μονόδρομος.

📖 Βιβλιογραφικές Παραπομπές

Π. Μιχαηλάρης, Οι Φιλικοί, Οι Ιδρυτές της Νεότερης Ελλάδας, Ιστορική Βιβλιοθήκη, Τα Νέα, Αθήνα 2010.

Β. Παναγιωτόπουλος, Η Φιλική Εταιρεία. Οργανωτικές προϋποθέσεις της εθνικής επανάστασης, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, τ.3, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003.

Γ. Τόλιας, Η Ελληνική Αρχαιολογία. Οι αρχαιότητες στο προσκήνιο, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, τ.2, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003.

Λέξεις Κλειδιά

Αρχαιότητα, Έμποροι, Εθνική Ταυτότητα, Ευρώπη, Καποδίστριας, Όπλα, Παροικίες, Σύμβολα, Υψηλάντης, Φιλική Εταιρεία, Χειρόγραφο