Ευγενέστατε κύριε Θεόδωρε!

Σε ασπάζομαι αδελφικώς.
Ερωτώ δια την ερίτιμον υγείαν σου και εγώ δε υγιαίνω. Προχθές σας έγραψα πρώτο γράμμα και τώρα δεν λείπω πάλιν να σας γράψω δεύτερον. Ήξευρε ότι ελάβομεν διαταγήν την οποία επιθύμησεν η ψυχή μας δια να υπάγομεν να πιάσομεν πανστρατιά ενάντια εις τον κοινόν εχθρόν μας Κιουταχή. Απόφασή μας είναι ή να πάρομεν ή να δώσομεν με τον εχθρόν διότι περισσότερον πλέον δεν υποφέρεται να τον βαστώμεν έξω του Μεσολογγίου. Τώρα έχομεν να μιμηθώμεν τους παλαιούς προγόνους μας ηρώους ωσάν Λεωνίδαν και λοιπούς και να δείξομεν εκείνην την προγονική μας τιμίν και δύναμιν εις τους απίστους και πολεμούντας μας εχθρούς και ο Θεός ο εφορών τα πάντα να μας βοηθήσει. Το κιάλι όπου πρωτύτερα σου γράφω θέλεις το στείλη εις τον σινιόρ Κοσμέτον Ποτεμιάνον […] του Πεταλά και απ’ εκεί το λαμβάνω.

Διορίζοντάς με και το κόστος του κιαλιού εις ποίον να το αποκριθώ τα γρόσια.
Στείλ’ το καλύτερα το κιάλι εις τον κύριον υποφροντιστή Αθανάσιον […] ο οποίος είναι εις Πεταλάν και αυτός.

Σας ασπάζομαι 
Ο πατριώτης και αδελφός Καραϊσκάκης
10 Δεκεμβρίου 1825
εκ του εν Ακαρνανία ελληνικού στρατοπέδου

Γλωσσάρι
ερίτιμος: αρχαία ελληνική λέξη, σύνθετη από το επιτατικό πρόθημα ἐρι-+τιμή, ο μεγάλης αξίας, πολύτιμος, άξιος εκτίμησης και σεβασμού
ο εφορών τα πάντα: αυτός που τα επιβλέπει, που τα εποπτεύει όλα, από το αρχαίο ρήμα   ἐφοράω (ἐπί+ὁράω)
Πεταλάς: Ακατοίκητο νησάκι στις δυτικές ακτές της Αιτωλοακαρνανίας που χρησιμοποιήθηκε από τους επαναστάτες ως βάση για τον ανεφοδιασμό του Μεσολογγίου. Εκεί συγκεντρώνονταν και αποθηκεύονταν τα εφόδια που έπειτα μεταφέρονταν σταδιακά με μικρές βάρκες μέσα από τη λιμνοθάλασσα. Στον Πεταλά κατέφευγαν επίσης τα γυναικόπαιδα και οι ασθενείς για να προστατευθούν προσωρινά σε καιρούς πολιορκίας της πόλης ή με στόχο να μεταφερθούν με πλοία στα γειτονικά νησιά, τον Κάλαμο, το Μεγανήσι, τη Λευκάδα, τη Ζάκυνθο.






1. Επιστολή του Γεωργίου Καραϊσκάκη (1780-1827) προς τον έμπορο Θεόδωρο Ξένο, 20 Δεκεμβρίου 1825, 27x21,4 εκ., Δωρεά Σωματείου «Οι Φίλοι του Μουσείου Μπενάκη» | 2. Τηλεσκόπιο του Γεωργίου Καραϊσκάκη, Ξύλο, ορείχαλκος, κρύσταλλο, 29,5 εκ.

Επιστολή και τηλεσκόπιο Γεώργιου Καραϊσκάκη

PDF

13 από 21

Ώρα για έρευνα!

Με μια πρώτη ματιά!

Πώς θα περιγράφατε το έγγραφο αυτό; 

Xειρόγραφο, τυπωμένο, ευανάγνωστο, δυσανάγνωστο



Τι είδους έγγραφο είναι; 

Δημόσιο, ιδιωτικό, άρθρο, ομιλία, επιστολή, λογοτεχνικό κείμενο, άλλο…

Ποιος το έγραψε; Πότε; Πού;


Σε ποιον/ποιους απευθύνεται;

Και τώρα ελάτε λίγο πιο κοντά!

Ποιος είναι ο κύριος λόγος που γράφτηκε αυτή η επιστολή;

Ποιες άλλες πληροφορίες μεταφέρει στον παραλήπτη;

Σημειώστε λέξεις που πιστεύετε ότι θα τόνιζε με τη φωνή του ο Καραϊσκάκης αν το κείμενο αυτό το είχε εκφωνήσει.




Ανακαλύψτε λέξεις που δημιουργούν οικειότητα ανάμεσα στον αποστολέα και τον παραλήπτη και προβάλλουν την ιδέα ότι και οι δύο ανήκουν στην ίδια ομάδα.



Ανακαλύψτε άλλες που χρησιμοποιεί για να διαχωρίσει τη θέση του από τους Οθωμανούς.



Τι φέρνει στο νου σας η φράση «ωσάν Λεωνίδαν»; Γιατί επιλέγει αυτό το ιστορικό παράδειγμα για τη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή;




Με ποια φράση ο Καραϊσκάκης εκφράζει την πειθαρχία του στην Κεντρική Διοίκηση της Επανάστασης;



Πίσω από τις λέξεις κρύβεται μια εποχή! Ας ταξιδέψουμε ως εκεί!

Γνωρίζετε ήδη κάτι για τον συγγραφέα της επιστολής αυτής; Σημειώστε έως 4 λέξεις που σκέφτεστε γι’ αυτόν.



Εντοπίστε σε έναν χάρτη της Αιτωλοακαρνανίας το Μεσολόγγι, το νησάκι Πεταλάς και την περιοχή Κράβαρα όπου βρισκόταν το στρατόπεδο του Καραϊσκάκη. Παρατηρήστε τη διαδρομή που θα έπρεπε να ακολουθήσει για να παραλάβει το πολύτιμο κιάλι που παρήγγειλε. Τι συμπεράσματα βγάζετε για τις θαλάσσιες και χερσαίες μετακινήσεις την εποχή εκείνη; 








Ποιος σύγχρονος τεχνολογικός εξοπλισμός έχει αντικαταστήσει σήμερα το κιάλι της εποχής του Καραϊσκάκη; 




Ποιο είναι το νόμισμα που χρησιμοποιεί ο Καραϊσκάκης για τη συναλλαγή του;



Μια λεπτομέρεια! Παρατηρείτε τον διαφορετικό γραφικό χαρακτήρα ανάμεσα στο κείμενο και στην υπογραφή του αποστολέα; Πώς το ερμηνεύετε αυτό;



Σημειώστε κάτι που δεν γνωρίζατε πριν μελετήσετε το έγγραφο αυτό.



🔍

Ένα κιάλι για το Μεσολόγγι

Δύο άνθρωποι πολύ διαφορετικοί και μια ηρωική πόλη συναντιούνται σε αυτό το γράμμα. Αποστολέας είναι ο οπλαρχηγός Γεώργιος Καραϊσκάκης, παραλήπτης ο έμπορος Θεόδωρος Ξένος και ο τόπος που τους συνδέει το πολιορκημένο Μεσολόγγι. Στις 10 Δεκεμβρίου 1825, όταν γράφεται το γράμμα, γύρω από την πόλη βρίσκεται ήδη εδώ και εννιά μήνες η στρατιά του Κιουταχή. Σε λίγες μόνο μέρες δίπλα στη σκηνή του Οθωμανού πασά θα στήσει τη δική του και ο Αιγύπτιος Ιμπραήμ, ο επικεφαλής του αιγυπτιακού στρατού που έχει τυλίξει στις φλόγες όλη την Πελοπόννησο. Από τη θάλασσα ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος κάνει τον κλοιό ασφυκτικό. Μπροστά στον τεράστιο κίνδυνο η Ελληνική Κυβέρνηση αντιδρά υποτονικά. Έχει παραλύσει σχεδόν από τις εμφύλιες διαμάχες των πολιτικών και στρατιωτικών ηγετών της. Σύμφωνα με τις διαταγές της ο Καραϊσκάκης μαζί με άλλους οπλαρχηγούς οργάνωσε στρατόπεδο στη γύρω περιοχή. Είναι ανάγκη να προστατεύσει το κέντρο της Επανάστασης στη Δυτική Ρούμελη που κινδυνεύει να σβήσει. Από το καλοκαίρι που έχει αναλάβει δράση, εμποδίζει με τους άντρες του τον ανεφοδιασμό των δυνάμεων του Κιουταχή και ενοχλεί με επιθέσεις τα οθωμανικά στρατεύματα, καταφέρνοντας να τα αποδυναμώσει υλικά και ηθικά. Τον Οκτώβρη, ο Καραϊσκάκης κατάφερε για λίγο να μπει και μέσα στο Μεσολόγγι. Είδε τους προμαχώνες, που γκρεμίζονται από τους κανονιοβολισμούς και ξαναχτίζονται μέσα σε μια νύχτα από τους ακούραστους Μεσολογγίτες. Είδε τα χαρακώματα, τα λαγούμια που σκάβουν για να ανατινάξουν τους πολιορκητικούς μηχανισμούς του εχθρού. Συνειδητοποίησε έκπληκτος τη μικρή απόσταση που χωρίζει τους πολιορκημένους από τους πολιορκητές και ένιωσε τεράστιο σεβασμό και θαυμασμό για τον ηρωισμό της φρουράς της πόλης. Ανυπομονεί τώρα να δοθεί ένα τέλος στο μαρτύριο της πολιορκίας. Με το γράμμα του απευθύνεται στον Θεόδωρο Ξένο, έναν εύπορο Πάτμιο έμπορο, μορφωμένο και πολυταξιδευμένο, με επιχειρήσεις σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Ο Ξένος έχει μεγάλο κύρος και μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία το 1819. Η Κυβέρνηση του έχει αναθέσει το επικίνδυνο αλλά κρίσιμο έργο του ανεφοδιασμού της αποκλεισμένης πόλης. Κι εκείνος μεταφέρει πολεμοφόδια και σιτηρά διασφαλίζοντας όμως έτσι και τα δικά του εμπορικά οφέλη. Ο Καραϊσκάκης αντίθετα προέρχεται από έναν πολύ διαφορετικό κόσμο. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στις ορεινές και δύσβατες επαρχίες όπου συναντιούνται η Ήπειρος, η Θεσσαλία και η Δυτική Ρούμελη. Εκπαιδεύτηκε στα όπλα μέσα σε ομάδες κλεφτών που διεκδικούσαν τα αρματολίκια της περιοχής αλλά και στον στρατό του Αλή Πασά των Ιωαννίνων. Πέρασε πολλές φορές από την παρανομία των κλεφτών στη νομιμότητα των αρματολών, από το ένα στρατόπεδο στο άλλο, επιδιώκοντας να επιβληθεί ως αρματολός στην περιοχή του. Ανέπτυξε φήμη ικανού πολεμιστή. Όταν ξέσπασε η Επανάσταση πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του Αγώνα, ενώ ταυτόχρονα διαπραγματευόταν με τις οθωμανικές αρχές τη θέση του αρματολού των Αγράφων. Η Ελληνική Κυβέρνηση τον καταδίκασε ως προδότη στην ίδια πόλη που τώρα προστατεύει, το Μεσολόγγι. Ο Καραϊσκάκης δεν ταξίδεψε και δεν γνώρισε τις ευρωπαϊκές ιδέες. Δεν φοίτησε σε σχολείο ούτε διάβασε ποτέ κανένα βιβλίο. Δεν άκουσε τη διδασκαλία των Φιλικών. Η γλώσσα του δεν είναι φροντισμένη από δασκάλους. Είναι σκληρή, προκλητική και απαίδευτη. Η υπεράσπιση όμως του Μεσολογγίου και η συμμετοχή του στον Αγώνα δημιουργεί γι’ αυτόν, όπως και για τους άλλους Έλληνες νέες συνθήκες, νέες πραγματικότητες. Στο γράμμα του μέσα από τις φτωχές λέξεις η αλλαγή είναι φανερή. Ο αρματολός των Αγράφων υπογράφει από το ελληνικό στρατόπεδο ως αρχηγός. Υπακούει στις διαταγές της Κυβέρνησης απέναντι στον «κοινό εχθρό». Είναι «πατριώτης και αδελφός» με τον Δωδεκανήσιο έμπορο και τους πολιορκημένους Μεσολογγίτες. Τους συνδέει κοινή πίστη και κοινοί προγονικοί ήρωες. Και ακολουθεί το παράδειγμα του Λεωνίδα που δεν μπορεί να σημαίνει παρά «Ελευθερία ή Θάνατος». Η ελευθερία η δική του ταυτίζεται πια με την κοινή ελευθερία όλων των Ελλήνων. Αυτό που ζητά τώρα, και είναι πρόθυμος να το πληρώσει ο ίδιος με δικά του έξοδα, είναι ένα κιάλι, ένα δυσεύρετο και πολύτιμο εργαλείο από τη Δύση, για να οργανώσει καλύτερα τις επαναστατικές κινήσεις του. 

❃ Μικρά Σχόλια ❃

Στο Μεσολόγγι

Την εποχή που ο Καραϊσκάκης στέλνει την επιστολή αυτή τα πράγματα του Αγώνα έχουν πάρει μια πολύ δύσκολη τροπή. Τα πρώτα χρόνια η Οθωμανική Αυτοκρατορία, με εξαίρεση τη στρατιά του Δράμαλη, αντιμετώπισε την Επανάσταση στέλνοντας μικρότερες δυνάμεις για να καταπνίξουν τις τοπικές εξεγέρσεις. Σταδιακά, οι επιτυχίες των Ελλήνων στη στεριά και τη θάλασσα μαζί με τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες αλληλεγγύης προς αυτούς, θα θορυβήσουν τον Σουλτάνο. Από το 1824 θα οργανώσει ένα νέο δυναμικό σχέδιο καταστολής με τη συνεργασία του Μωχάμετ Άλη της Αιγύπτου. Η Ελληνική Κυβέρνηση, αποδυναμωμένη από τις διχόνοιες, δεν θα καταφέρει να οργανώσει με επιτυχία την αντίσταση απέναντι στον ισχυρότερο εχθρό. Το μέλλον της Επανάστασης μοιάζει να κρίνεται στο Μεσολόγγι. 

Στις 15 Απριλίου 1825 ξεκινά η τρίτη πολιορκία του από στεριά και θάλασσα. Και τον επόμενο χειμώνα δεν θα λυθεί, όπως γινόταν συνήθως, αντίθετα θα σκληρύνει, ενισχυμένη από τις αιγυπτιακές δυνάμεις, και θα διαρκέσει έναν ολόκληρο βασανιστικό χρόνο. Ελπίδα και βοήθεια πολύτιμη στο διάστημα αυτό θα παρέχει ο ελληνικός στόλος που, με υδραίικα και σπετσιώτικα κυρίως πλοία, θα καταφέρνει να τροφοδοτεί την πόλη σπάζοντας τον στενό εχθρικό κλοιό. Σημαντική ενίσχυση έρχεται και από τη γειτονική Ζάκυνθο. Εκεί η δραστήρια Επιτροπή Ζακύνθου με μυστικότητα ξεπερνά τον αυστηρό έλεγχο της αγγλικής διοίκησης του νησιού και οργανώνει αποστολές εφοδίων κάθε είδους. Κουράγιο δίνουν και οι αντιπερισπασμοί που οργανώνει με τον στρατό του ο Καραϊσκάκης αποδυναμώνοντας τα στρατεύματα των πολιορκητών. Όμως παρά την αντίσταση των Μεσολογγιτών τα πολεμοφόδια συχνά τελειώνουν, όπως και τα τρόφιμα και το νερό. Οι επιδημίες δοκιμάζουν την αντοχή των πολεμιστών και του πληθυσμού. Ο αγώνας τους είναι υπεράνθρωπος. Από την εφημερίδα της πόλης, τα «Ελληνικά Χρονικά» που εκδίδει ο φιλέλληνας γιατρός Ιωάννης Ιάκωβος Μάγερ, οι τρομερές ειδήσεις φτάνουν στα Επτάνησα και από εκεί στην Ευρώπη. Οργανώνονται έρανοι σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, κυρίως στη Γαλλία και την Ελβετία, από ομογενείς και φιλέλληνες. Αλλά δεν υπάρχει πια σωτηρία. Τον Φεβρουάριο του 1826 θα μπουν στην πόλη οι τελευταίες προμήθειες. Τον Απρίλιο ο πληθυσμός έχει ξεπεράσει τα όρια της ανθρώπινης αντοχής. Στη μεγάλη τους Έξοδο, στις 10 Απριλίου 1826, η εξουθενωμένη φρουρά, οι γυναίκες και τα παιδιά του Μεσολογγίου θα αντιμετωπίσουν την αγριότητα του Κιουταχή και του Ιμπραήμ. Το σχέδιο προέβλεπε ότι την απελπισμένη τους κίνηση θα προστατεύσει με αντιπερισπασμό ο Καραϊσκάκης και 3000 άνδρες από το στρατόπεδό του. Πολλοί ήταν οι λόγοι που αυτό δεν μπόρεσε να γίνει. Μια σοβαρή αρρώστια του αρχηγού, μια έντονη αντιπαλότητα των άλλων οπλαρχηγών, μια ξαφνική κακοκαιρία και οι άνδρες του δεν έφτασαν τη συμφωνημένη ώρα. Κανένας δεν μπόρεσε να βοηθήσει τους Μεσολογγίτες. Τα φρικτά γεγονότα που ακολούθησαν συντάραξαν τον κόσμο. Ανυπολόγιστες οι απώλειες σε ζωές, μεγάλος ο αριθμός των γυναικών και των παιδιών που έζησαν αλλά βρέθηκαν στα σκλαβοπάζαρα της Κωνσταντινούπολης και της Αλεξάνδρειας. Στο Μεσολόγγι κλυδωνίστηκε ολόκληρη η Επανάσταση, όμως από την πτώση του ξεκίνησε και η σωτηρία της. Η ηρωική εικόνα του Ελληνικού Αγώνα που προβλήθηκε στο εξωτερικό πυροδότησε μια νέα μεγάλη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, πολύτιμη για τη στήριξη της ελευθερίας των Ελλήνων.

Αρματολοί

Άριστοι πολεμιστές οι αρματολοί, έχουν συνήθως εμπειρία στα όπλα από οικογενειακή παράδοση. Είναι διορισμένοι από την οθωμανική διοίκηση για να περιορίζουν τη ληστεία σε ορεινές και δυσπρόσιτες περιοχές όπως η Ρούμελη, να επιβάλλουν την τάξη και να εισπράττουν τη φορολογία. Η ισχύς τους δεν βασίζεται στην οικονομική ή την πολιτική τους επιρροή αλλά στη δύναμη των όπλων και την υποστήριξη των παλικαριών που τους ακολουθούν. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των ενόπλων για το αξίωμα του αρματολού είναι μεγάλος και η κύρια επιδίωξή τους είναι να αναδειχθούν κυρίαρχοι στην περιοχή τους ώστε να εξασφαλίσουν και να διατηρήσουν τα αρματολίκια τους. Γι’ αυτό και παράλληλα με την πολεμική τέχνη έχουν μάθει να διαπραγματεύονται με την οθωμανική διοίκηση που τους διορίζει. Αν και αισθάνονται ισχυροί και αυτόνομοι, όποτε δημιουργείται ένταση ή δυσαρέσκεια με τους Οθωμανούς αξιωματούχους δεν διστάζουν να δηλώσουν γραπτά τη μεταμέλειά τους, ζητώντας τη συγχώρεση του Σουλτάνου για τη συμπεριφορά τους, διασώζοντας έτσι τη ζωή τους και διασφαλίζοντας το προνόμιό τους. Με το ξέσπασμα της Επανάστασης, κάποιοι από αυτούς δεν έχουν ακόμα στέρεη εθνική συνείδηση και ιδεολογία. Θα παραμείνουν ασταθείς συνομιλώντας ταυτόχρονα τόσο με την οθωμανική όσο και με την ελληνική πλευρά, πράγμα ακατανόητο για πολλούς άλλους Έλληνες. Καθώς όμως τις περιοχές τους διασχίζει ο οθωμανικός στρατός για να χτυπήσει τις επαναστατημένες περιοχές των Ελλήνων, τόσο η οθωμανική διοίκηση όσο και η ελληνική θεωρούν κρίσιμη τη συμμετοχή τους στις επιχειρήσεις. Και οι δύο πλευρές επιχειρούν να εξασφαλίσουν τη συνεργασία τους. Πολλοί αρματολοί, που αργότερα ο ηρωισμός και η αυτοθυσία τους θα αναδείξει σε σύμβολα του Αγώνα, θα υιοθετήσουν το όραμα της κοινής ελευθερίας των Ελλήνων μέσα από τη συμμετοχή τους στην Επανάσταση. Η εθνική τους ταυτότητα δεν θα συγκροτηθεί ούτε μέσα από την παιδεία, ούτε μέσα από την επαφή τους με τις επαναστατικές ιδέες άλλων λαών της Δύσης, ούτε μέσα από την αυτοπεποίθηση μιας ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας, όπως συνέβη σε άλλες ομάδες Ελλήνων. Λίγοι άλλωστε από τους αρματολούς συμμετείχαν στη Φιλική Εταιρεία. Την ταυτότητα του Έλληνα αγωνιστή θα διαμορφώσουν οι επιτυχίες τους στο πεδίο της μάχης και η αναγνώριση της δράσης τους από την Κυβέρνηση και τους άλλους ομοεθνείς τους. Έτσι θα αγωνιστούν με τίμημα τη ζωή τους για την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους.

📖 Βιβλιογραφικές Παραπομπές

Π. Πιζάνιας, Επανάσταση και Έθνος. Μια ιστορική-κοινωνιολογική προσέγγιση του ΄21, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, τ.3, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003.

Δ. Τζάκης, Γεώργιος Καραϊσκάκης, Οι ιδρυτές της Νεότερης Ελλάδας, Τα Νέα, Αθήνα 2009.

Λέξεις Κλειδιά

Αρματολοί, Διαφωτισμός, Εθνική Ταυτότητα, Έμποροι, Εμφύλιες Διαμάχες, Επιστημονικά Όργανα, Θεσμοί, Καράβια, Μεσολόγγι, Νόμισμα, Παραδοσιακές Κοινωνίες, Χειρόγραφο