Σημαία με παράσταση της Ελλάδας με τη μορφή Αθηνάς και την επιγραφή «Ή EΛEYΘEPIA Ή ΘANATOΣ», επιζωγραφισμένο ύφασμα, 92x150 εκ. Η σημαία ανήκε αρχικά στον Θεόδωρο Kολοκοτρώνη (1770-1843), ο οποίος την προσέφερε στον Kωνσταντίνο Δραγώνα (1780-1858), μέλος της Eπιτροπής Zακύνθου.

Σημαία του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη

PDF

6 από 21

Ώρα για έρευνα!

Με μια πρώτη ματιά!

Επιλέξτε τα υλικά που πιστεύετε ότι έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή της σημαίας.

Ύφασμα, πάπυρος, ξύλο, χαρτί, πινέλα, μολύβια, χρώματα, μικρά κομμάτια υφάσματος





Με μια πρώτη ματιά τι ασυνήθιστο υπάρχει σε αυτή τη σημαία που την κάνει να διαφέρει από όσες έχετε δει μέχρι τώρα;



Και τώρα ελάτε λίγο πιο κοντά!

Επιχειρήστε να την περιγράψετε σε κάποιον που δεν τη βλέπει. Σκεφτείτε και συμβουλευτείτε τη λεζάντα: σχήμα, μέγεθος, υλικό, χρονολογία, κατάσταση, υφή, χρώματα, παραστάσεις, επιγραφές.




Συνδέστε τις ζωγραφικές παραστάσεις με μία ή περισσότερες ιδέες. Συμπληρώστε αν θέλετε και δικές σας ιδέες.

Παραστάσεις: σταυρός, Αθηνά, φοίνικας/πουλί, στέμμα, «το μάτι του Θεού», ημισέληνος, λιοντάρι, άγκυρα, αλυσίδες, 16 στήλες ενωμένες χιαστί

Ιδέες: χριστιανισμός, αρχαιότητα, σοφία, γνώση, ιστορία, ενότητα, αλληλεγγύη, σταθερότητα, ελευθερία, σκλαβιά, τυραννία, αναγέννηση, πολιτισμός, θυσία, υπεροχή, δύναμη











Αν υποθέσουμε ότι μία σημαία συνδέεται με τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ατόμου ή της ομάδας που εκπροσωπεί, μπορείτε να σημειώσετε 5 λέξεις από τη σημαία αυτή που να περιγράφουν τον Κολοκοτρώνη και την ομάδα του;













Πίσω από τη σημαία κρύβεται μια εποχή! Ας ταξιδέψουμε ως εκεί!

Υπάρχουν σύμβολα ή φράσεις στη σημαία που συναντήσατε και στο εφοδιαστικό της Φιλικής Εταιρείας;




Ποια σημεία της σημαίας σάς φαίνεται ότι απηχούν την ιδέα του Κοραή και άλλων Διαφωτιστών ότι η ελευθερία θα αποκτηθεί μέσα από την παιδεία;






Ποια σημεία της σημαίας πιστεύετε ότι συνδέονται με το σύνθημα της προκήρυξης του Υψηλάντη «Μάχου υπέρ Πίστεως και Πατρίδος»;





Πώς ερμηνεύετε τις συνδέσεις αυτές; Είναι άραγε τυχαίες; Για να στηρίξετε την άποψή σας, αντλήστε στοιχεία από την ίδια τη σημαία ή συγκεντρώστε πληροφορίες από τα σχόλια που ακολουθούν.





Σημειώστε διαφορετικές στιγμές και περιστάσεις που έχετε δει να κυματίζουν σημαίες στην εποχή μας. Έχει αλλάξει κάτι; Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται και ποιον κοινό ρόλο έχουν όλες;






Σημειώστε κάτι που δεν γνωρίζατε πριν μελετήσετε το αντικείμενο αυτό.


🔍

Μια σημαία ανάμεσα στη Ζάκυνθο και τον Μοριά

Μια σημαία συνδέει δύο σημαντικά πρόσωπα της Επανάστασης. Το ένα είναι πολύ γνωστό, ο Πελοποννήσιος αγωνιστής Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Το άλλο λιγότερο, ο Ζακυνθινός γιατρός Κωνσταντίνος Δραγώνας. Αναζητώντας περισσότερα στοιχεία για τη σχέση τους ανακαλύπτουμε πολλά που φανερά ή κρυφά τους συνδέουν. Πρώτη η Ζάκυνθος, πατρίδα του Δραγώνα και καταφύγιο για τον κυνηγημένο από τον τόπο του Κολοκοτρώνη. Για δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια διαμόρφωνε το πνεύμα και τη στρατιωτική του ικανότητα. Δεύτερη η Φιλική Εταιρεία, κοινός τους αφανέρωτος «χώρος» μύησης και ιδεολογικής προετοιμασίας. Τρίτος ο Μοριάς, ο τόπος επαναστατικής δράσης και για τους δύο ριψοκίνδυνους επαναστάτες, τον ντόπιο αλλά και τον Ζακυνθινό εθελοντή. Τους ενώνουν σίγουρα και άλλα πολλά που δεν τα γνωρίζουμε με ακρίβεια. Φαίνεται ότι χάρη στη βοήθεια του Δραγώνα, υπαλλήλου τότε στην αγγλική διοίκηση της Ζακύνθου, κατάφερε ο Κολοκοτρώνης να επιστρέψει στην Πελοπόννησο για να ξεσηκώσει την Επανάσταση, σύμφωνα με την αποστολή που του είχε αναθέσει ο Αλέξανδρος Υψηλάντης. Η αγγλική Αρμοστεία στο νησί δεν θα του έδινε ποτέ διαβατήριο. Είχαν διαρρεύσει πληροφορίες για την επαναστατική του δράση. Μήπως γι’ αυτό τον λόγο του χάρισε τη σημαία ο Κολοκοτρώνης; Μήπως για το δραστήριο έργο του Δραγώνα στην Επιτροπή Ζακύνθου για τη στρατιωτική και πολιτική υποστήριξη του Αγώνα; Ή μήπως για τη μεσολάβησή του στον άγγλο Αρμοστή των Επτανήσων για τη διάσωση των Ελλήνων από το πολιορκημένο Μεσολόγγι; Δεν είναι λίγα όλα αυτά για τα οποία πιθανόν να θέλησε να τον τιμήσει. Γι’ αυτό και η σημαία που του χαρίζει είναι ιδιαίτερη και μοναδική. Δεν μοιάζει με καμιά άλλη σημαία της εποχής. Για πρώτη φορά συνυπάρχουν τόσα πολλά επαναστατικά σύμβολα μαζί, ζωγραφισμένα με κόκκινο και μπλε χρώμα πάνω στο ύφασμα. Στο κέντρο ο σταυρός με τη βυζαντινή επιγραφή «Ιησούς Χριστός Νικά» υπερισχύει πάνω από την ημισέληνο, όπως ακριβώς τον παρίστανε νικητή και η Φιλική Εταιρεία στο εφοδιαστικό των «Ιερέων». Αλλά και το μάτι του θεού πιο ψηλά, ενώνει τους αγωνιστές μέσα από την κοινή χριστιανική τους πίστη. Στην κορυφή δεξιά και αριστερά είναι γραμμένο το σύνθημα «Ελευθερία ή Θάνατος» χωρίς μυστικούς κώδικες, με όλα του τα γράμματα φανερά. Παρούσα και η αρχαία ιστορία που ξαναφώτισαν οι λόγιοι του Διαφωτισμού και που με τόσο πάθος διάβασε στη Ζάκυνθο ο Κολοκοτρώνης, μεταφρασμένη στα απλά ελληνικά από βιβλία ευρωπαϊκά. Την εκπροσωπεί η μορφή της θεάς Αθηνάς. Στέκεται ολόσωμη στη θέση ίσως μιας ιδέας, της Σοφίας; Της Ελευθερίας; Της ίδιας της Ελλάδας; Χωρίς οπλισμό, κυρίαρχη αφοπλίζει με το πνεύμα της τον ανίσχυρο αντίπαλο. Και το πουλί με το ράμφος στο στέμμα αριστερά; Μήπως είναι ο Φοίνικας που αναγεννάται από τις στάχτες του; Ανάλογη παράσταση διάλεξαν και οι Φιλικοί στη Μολδοβλαχία για τη σημαία τους. Μήπως φέρνει βυζαντινές εικόνες στο μυαλό; Δεν είναι εύκολο να το μάθουμε αυτό. Και το δυνατό λιοντάρι που σπάει την αλυσίδα; Και η σταθερή άγκυρα; Πολλά και πυκνά τα μηνύματα που στέλνουν τα σύμβολα της σημαίας για να ενώσουν τους αγωνιστές την ώρα της μάχης αλλά και για να δηλώσουν σε Οθωμανούς και Ευρωπαίους τα ιδιαίτερα γνωρίσματα της Επανάστασης. Η σημαία δεν συνδέει μόνο τον Κολοκοτρώνη με τον Δραγώνα. Ενώνει όλο το έθνος με ιστορίες κοινές και κοινό στόχο. Ίσως τελικά αυτό που χαρίζει ο Κολοκοτρώνης στον Ζακυνθινό φίλο και συναγωνιστή του να μην είναι τίποτα άλλο παρά η ταυτότητά του. Η κοινή τους ταυτότητα. Εκείνη που διαμόρφωσαν ζώντας ανάμεσα σε δύο τόσο διαφορετικούς τόπους, τον Μοριά και τη Ζάκυνθο. Σε δύο τόσο διαφορετικούς αιώνες, τον αιώνα της δουλείας και τον αιώνα της ελευθερίας. Είναι η νέα τους ταυτότητα. Για αυτήν αγωνίστηκαν.

❃ Μικρά Σχόλια ❃

Ένας κάπος του Μοριά

Στις 6 Ιανουαρίου του 1821 θα επιστρέψει κρυφά από τη Ζάκυνθο στον Μοριά με ελάχιστους συντρόφους ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Έχει έρθει η ώρα να εκτελέσει την αποστολή που του ανέθεσε με προσωπική επιστολή ο Γενικός Έφορος της Φιλικής Εταιρείας, ο Αλέξανδρος Υψηλάντης. Να προετοιμάσει αθόρυβα για τον μεγάλο ξεσηκωμό τους ένοπλους καπετάνιους της Πελοποννήσου. Είναι 51 ετών, με γκρίζα πια μαλλιά, μα με μια ζωή γεμάτη εμπειρίες.

Μεγάλωσε στα βουνά της Πελοποννήσου, με φόβο, κινδύνους και πολλές μετακινήσεις στους δύσκολους καιρούς που ακολούθησαν την αποτυχημένη εξέγερση των χριστιανών το 1770. Ικανός στα όπλα από παράδοση οικογενειακή, έγινε ένοπλος και αυτός από τα δεκαπέντε του. Πολλές φορές «άνοιξε μπαϊράκι» κάποτε ως κάπος, έμμισθος δηλαδή των μεγάλων προεστών της περιοχής για να διαφυλάττει την ασφάλειά τους και την τάξη. Άλλοτε ως κλέφτης, παρανομώντας ο ίδιος. Όπως και οι άλλοι κάποι, όπως και οι άλλοι κλέφτες, κρύβεται στα βουνά και επιτίθεται σε πόλεις και χωριά στα πεδινά. Κυνηγά και τον κυνηγούν σε μια εποχή που η βία ήταν μέρος της ζωής των ανθρώπων και το όριο ανάμεσα στον νόμο και την ανομία ρευστό και δυσδιάκριτο.

Ένας Πελοποννήσιος στη Ζάκυνθο

Έτσι κυνηγημένος περνάει απέναντι, στη Ζάκυνθο. Λίγα μόλις μίλια μέσα στη θάλασσα και πατάει έδαφος ευρωπαϊκό. Ρωσικό αρχικά, για λίγα χρόνια γαλλικό και έπειτα αγγλικό, καθώς την εποχή εκείνη για την απόκτηση των Επτανήσων συγκρούονταν οι ευρωπαϊκές δυνάμεις. Άνθρωπος των όπλων, εντάσσεται εύκολα στα ελληνικά πολεμικά σώματα που οργάνωναν στην περιοχή οι κυρίαρχοι ευρωπαϊκοί στρατοί. Πολεμά κάτω από τις ίδιες σημαίες και συνδέεται με Ευρωπαίους, αλλά και άλλους Έλληνες Ηπειρώτες, Σουλιώτες, Μακεδόνες, Πελοποννήσιους που, διωγμένοι από αναταραχές των Οθωμανών στις ιδιαίτερες πατρίδες τους, ζητούν καταφύγιο στα Ιόνια Νησιά. Τα χρόνια που θα ζήσει στα Επτάνησα θα σημαδέψουν τη ζωή και κυρίως τη σκέψη του. Θα μπει σε πλοία και θα γνωρίσει για πρώτη φορά, αυτός ο βουνίσιος, τη μάχη στη θάλασσα και τον πόλεμο των κουρσάρων. Θα μελετήσει την τέχνη του τακτικού πολέμου και την ευρωπαϊκή πολιτική. Θα μάθει να διοικεί την ομάδα, να σέβεται αλλά και να επιβάλλει την πειθαρχία, να οργανώνει προσεκτικά τη μάχη. Νέες αρετές, νέος τρόπος σκέψης, διαφορετικός από τον άτακτο πόλεμο των κλεφτών. Θα γνωρίσει σημαντικούς Έλληνες και Ευρωπαίους αξιωματούχους που θα ξανασυναντήσει στη διάρκεια του Αγώνα. Έναν από αυτούς, τον Ιωάννη Καποδίστρια, θα τον θαυμάσει πιο πολύ ίσως από κάθε άλλον κι όταν έρθει η ώρα, στην Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας το 1827, εκείνος θα τον προτείνει για Κυβερνήτη της Ελλάδας. Στα Επτάνησα θα διαβάσει για πρώτη φορά βιβλία από τη Βενετία και τη Βιέννη. Την Ιστορία της Ελλάδος μεταφρασμένη στα απλά ελληνικά. Θα ακούσει να μιλούν για ιδέες πρωτόγνωρες και πρωτοποριακές και θα μπορέσει να οραματιστεί ένα διαφορετικό μέλλον. Εκεί θα διαπιστώσει ότι η Γαλλική Επανάσταση «άνοιξε τα μάτια του κόσμου» και θα θαυμάσει τους Γάλλους που σταμάτησαν να θεωρούν θεούς τους βασιλείς τους και ελευθερώθηκαν. Στη Ζάκυνθο θα ορκιστεί επαναστάτης το 1818 από τη Φιλική Εταιρεία που εδραιώνεται στο νησί. Ορκίστηκε και ορκίζει κι αυτός άλλους. Γιατί συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει καμιά ελπίδα να βοηθήσει ξένος τους Έλληνες και πως «ό,τι κάνουν θα το κάνουν μόνοι τους».

Όταν θα έρθει η διαταγή του Αρχηγού της Εταιρείας θα σηκώσει και πάλι μπαϊράκι. Με γεμάτο όμως το μυαλό και την ψυχή από νέες ιδέες. Οι ικανότητές του θα τον αναδείξουν σύντομα αρχηγό, αγαπητό αλλά και μισητό σε κάποιους. Θα πρωταγωνιστήσει σε νίκες, απογοητεύσεις, εμφυλίους και καταστροφές. Θα ζήσει τιμές και φυλακές πριν περάσει από την ιστορία στον μύθο.

Από τα μπαϊράκια στη σημαία

Η ίδια η Επανάσταση θα οδηγήσει τον Κολοκοτρώνη και όλους τους Έλληνες να αισθανθούν σταδιακά ότι ανήκουν σε μια ενιαία ομάδα, και αγωνίζονται για κάτι κοινό. Στα προεπαναστατικά χρόνια κάθε ένοπλη ομάδα είχε το δικό της μπαϊράκι στη μάχη και το δικό της φλάμπουρο στις γιορτές. Οι ιδιαίτερες συνθήκες κάθε τόπου και κάθε ομάδας διαμόρφωναν τα συμφέροντα και τις επιδιώξεις τους. Όπως θα περιγράψει ο Κολοκοτρώνης αργότερα στα απομνημονεύματά του, «ευρίσκοντο άνθρωποι που δεν εγνώριζον άλλο χωρίον παρά μία ώρα από το χωρίον τους». Οπλαρχηγοί, ναυτικοί, έμποροι, κοτζαμπάσηδες και χωρικοί. Το να αγωνιστούν όλοι μαζί κάτω από την ίδια σημαία για ένα κοινό μέλλον ήταν κάτι ιδιαίτερα δύσκολο, σχεδόν ανέφικτο. Πόσες διαφορετικές ελευθερίες να ενωθούν κάτω από τις ίδιες εντολές μιας κοινής στρατηγικής; Θα χρειαστούν μικρές και μεγάλες νίκες, όπως η πτώση της Τριπολιτσάς τον Σεπτέμβρη του 1821 και οι πρώτες ναυτικές επιτυχίες για να περάσουν από το «εγώ» στο «εμείς», να νιώσουν ότι όλοι μαζί μπορούν να νικήσουν. Και η Προσωρινή Διοίκηση της Ελλάδος το 1822 θα ορίσει την επίσημη σημαία του Έθνους στη στεριά και τη θάλασσα. Θα έρθουν όμως και ήττες και διχόνοιες και η κοινή σημαία δεν θα είναι αρκετή για να κρατήσει ενωμένους τους συναγωνιστές. Ακόμα και όταν θα ιδρυθεί το πολυπόθητο κράτος θα χρειαστεί χρόνος και προσπάθεια για να αισθανθούν όλοι το ίδιο, Έλληνες πολίτες.

📖 Βιβλιογραφικές Παραπομπές

Δ. Δημητρόπουλος, Οι Ιδρυτές της Νεότερης Ελλάδας. Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Αθήνα 2009.

Λέξεις Κλειδιά

Ανθρώπινα Δικαιώματα, Αρχαιότητα, Διαφωτισμός, Εθνική Ταυτότητα, Επτάνησα, Κάπος, Κολοκοτρώνης, Όπλα, Προεστοί, Σημαίες, Σύμβολα, Φιλική Εταιρεία, Φοίνικας