Χάρτης της Ελλάδας με υπομνηματισμό στα ιταλικά, τέλη 17ου αιώνα, αυγοτέμπερα σε ξύλο, ανυπόγραφος, 110x88,5 εκ. Δωρεά Helen Keckeis-Tobler

Χάρτης της Ελλάδας

PDF

1 από 21

Ώρα για έρευνα!

Με μια πρώτη ματιά!

Ποια περιοχή εικονίζεται;

Υπάρχει τίτλος στον χάρτη;

Τι είδους χάρτης είναι;
(Σημειώστε όσα από τα παρακάτω ταιριάζουν)
πολιτικός, γεωμορφολογικός, ανάγλυφος, ιστορικός, αρχαιολογικός, μετεωρολογικός, ναυτικός, στρατιωτικός, κατανομής πληθυσμού, θρησκευτικός, οδικός, θεματικός










Ποια στοιχεία των σημερινών χαρτών υπάρχουν και σε αυτόν τον πολύ παλιό χάρτη και ποια λείπουν;
Για παράδειγμα, υπάρχει σημείωση του Βορρά ή της κλίμακας;






Υπάρχει υπόμνημα;
Τι παρατηρείτε;

Και τώρα ελάτε λίγο πιο κοντά!

Με ποιο τρόπο τον έχει δημιουργήσει ο χαρτογράφος; Φωτογραφία, τύπωμα, ζωγραφική, σχέδιο;

Ένας χάρτης που δεν είναι από χαρτί. Πάνω σε τι υλικό είναι αποτυπωμένος;

Συγκρίνετέ τον με έναν σύγχρονο της ίδιας περιοχής. Τι παρατηρείτε;

Ποια στοιχεία δεν θα περιμένατε να βρείτε σε έναν σημερινό χάρτη;

Πίσω από τον χάρτη κρύβεται μια εποχή! Ας ταξιδέψουμε ως εκεί!

Αν και δεν υπάρχει πάνω στον χάρτη κάποια πληροφορία για τον χαρτογράφο και το πότε έφτιαξε τον χάρτη, υπάρχουν στοιχεία που σας οδηγούν να κάνετε κάποιες υποθέσεις σχετικά;

Πού πιστεύετε ότι οφείλονται οι ανακρίβειες που υπάρχουν στην αποτύπωση των περιοχών;

Μπορείτε να εντοπίσετε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο χαρτογράφος λαμβάνει υπόψη του την καμπυλότητα της γης και άλλες επιστημονικές γνώσεις;

Μπορείτε να βρείτε στοιχεία που κάνουν τον χάρτη να μοιάζει περισσότερο με έργο τέχνης;

Ποια σημεία του χάρτη σάς φαίνεται ότι έχουν σχέση με μύθους, θρύλους ή δεισιδαιμονίες;

Αν πίσω από κάθε μύθο κρύβεται μια αλήθεια, ποιες αλήθειες μπορεί να κρύβονται πίσω από τις μυθικές παραστάσεις του χάρτη;

Γιατί πιστεύετε ότι δημιουργήθηκε αυτός ο χάρτης; Πώς θα χρησιμοποιήθηκε; Για να στηρίξετε την άποψή σας, αντλήστε στοιχεία από τον ίδιο τον χάρτη ή συγκεντρώστε πληροφορίες από τα σχόλια που ακολουθούν.

🔍

Αναζητώντας τον άγνωστο
χαρτογράφο του χάρτη.  

Ο χάρτης της Ελλάδας που έχετε μπροστά σας ανήκει στις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη. Είναι ανυπόγραφος και πέρα από το όνομα της δωρήτριάς του στο μουσείο, δεν διασώθηκε καμιά άλλη πληροφορία για τη «βιογραφία» του, τον καλλιτέχνη χαρτογράφο του ή την ημερομηνία, τον τόπο και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκε. Είναι ζωγραφισμένος με την τεχνική της αυγοτέμπερας σε ξύλο. Οι μελετητές του, αναζητώντας την ιστορία του, ανακάλυψαν έναν παρόμοιο φορητό ζωγραφικό χάρτη της Ελλάδας στην Ιταλία. Βρίσκεται στο Παλάτσο Βέκιο (Palazzo Vecchio) της Φλωρεντίας, που ήταν η έδρα του Δούκα της Τοσκάνης και μέλους της πανίσχυρης οικογένειας των Μεδίκων. Τον σχεδόν δίδυμο αυτόν χάρτη δημιούργησαν οι κοσμογράφοι Στέφανο Μπουονσινιόρι (Stefano Buonsignori) και Ινιάτσιο Ντάντι (Ignazio Danti) στα μέσα του 16ου αιώνα, ανάμεσα σε ένα σύνολο χαρτών που κοσμούσαν μία από τις πρώτες στην ιστορία χαρτογραφικές αίθουσες της αναγεννησιακής Ιταλίας. Τα δύο έργα έχουν σημαντικές ομοιότητες στις διαστάσεις, την τεχνική, τα χρώματα, τον γραφικό χαρακτήρα στις επιγραφές. Οι ομοιότητες αυτές και η υψηλή χαρτογραφική και καλλιτεχνική τους ποιότητα οδηγούν τους μελετητές στην άποψη ότι και ο χάρτης του Μουσείου Μπενάκη είναι έργο των ίδιων καλλιτεχνών της Φλωρεντίας.

Θα μπορούσαμε λοιπόν, βασιζόμενοι σε αυτά τα στοιχεία, να κάνουμε κάποιες υποθέσεις:

? Πιθανόν ο χάρτης να ήταν τοποθετημένος ανάμεσα στους άλλους φορητούς γεωγραφικούς χάρτες του παλατιού των Μεδίκων και, επειδή ήταν ο δεύτερος που απεικόνιζε την ίδια περιοχή, ο Δούκας τον πρόσφερε ως δώρο σε κάποιο σημαντικό επισκέπτη.

? Πιθανόν ο Δούκας να τον παρήγγειλε στους ίδιους χαρτογράφους εξαρχής ως δώρο για κάποιον σημαντικό επισκέπτη του που είχε λόγο να ενδιαφέρεται για την Ελλάδα.

? Πιθανόν να δημιουργήθηκε από το ίδιο εργαστήριο ως αντίγραφο, για το σπίτι κάποιου άλλου ευγενή που ήθελε έτσι να προβάλλει τη μόρφωση και τον κοσμοπολιτισμό του.

Εσείς, τι λέτε; Ας τον μελετήσουμε πιο προσεκτικά και ας εξετάσουμε την εποχή που δημιουργήθηκε ο όμοιός του.

❃ Μικρά Σχόλια ❃

Οι ζωγραφικοί χάρτες της Αναγέννησης

Ας ταξιδέψουμε στην περιοχή της Βόρειας Ιταλίας την εποχή της Αναγέννησης. Στη Βενετία, τη Φλωρεντία αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις οι ευγενείς, σύμφωνα με τις νέες αξίες της εποχής, επιδεικνύουν δίπλα στην πολιτική τους δύναμη τη μόρφωση και την πνευματική τους καλλιέργεια. Στα αρχοντικά τους ή στα γραφεία τους μέσα στα διοικητικά κτήρια της πόλης δημιουργούν, με τη συνεργασία καλλιτεχνών και λογίων, ειδικές αίθουσες αφιερωμένες στη μελέτη και την περισυλλογή. Εκεί συγκεντρώνουν τους καλλιτεχνικούς θησαυρούς και τα ιστορικά κειμήλια των ισχυρών οικογενειών τους αλλά και βιβλία, χάρτες και υδρόγειους σφαίρες που εντυπωσιάζουν και αποδεικνύουν την επαφή τους με τις νέες επιστήμες και τη σύγχρονη εποχή.

Στις εντυπωσιακές αυτές αίθουσες του 16ου και 17ου αιώνα οι τοίχοι θα καλυφθούν από άκρη σε άκρη με τοιχογραφίες και φορητούς ξύλινους πίνακες με χάρτες από όλο τον τότε γνωστό κόσμο. Ζωγράφοι και έμπειροι χαρτογράφοι θα αποτυπώσουν στους χάρτες αυτούς, με τη μεγαλύτερη δυνατή λεπτομέρεια και επιστημονική γνώση, το περίγραμμα των γεωγραφικών περιοχών. Θα αποτυπώσουν ταυτόχρονα, χρησιμοποιώντας τις ζωγραφικές τεχνικές της απόδοσης του βάθους και της προοπτικής, το ανάγλυφο του εδάφους, το φυσικό τοπίο, μνημεία και χαρακτηριστικά κτήρια κάθε τόπου. Έτσι, τοποθετημένοι ο ένας δίπλα στον άλλον οι χάρτες δημιουργούν στα έκπληκτα μάτια των επισκεπτών τρισδιάστατη την αίσθηση του γνωστού αλλά και του κάποτε άγνωστου σύμπαντος.

Χάρτης: επιστημονικό εργαλείο ή καλλιτεχνικό έργο;

Στον χάρτη του Μουσείου Μπενάκη σύμφωνα με τις επιστημονικές γνώσεις της χαρτογραφίας της εποχής σημειώνονται οι μεσημβρινοί και οι παράλληλοι ώστε να μπορεί να προσδιοριστεί το γεωγραφικό μήκος και πλάτος ενός τόπου. Σημειώνονται επίσης τα τοπωνύμια, οι λίμνες, τα ποτάμια και το ανάγλυφο του εδάφους. Ταυτόχρονα εικονίζονται δέντρα, πλοία, υπαρκτά και φανταστικά θαλάσσια όντα, κύματα στη θάλασσα και τα ηφαίστεια της Σαντορίνης και της Αίτνας. Στο κάτω μέρος του χάρτη εμφανίζεται η βόρεια ακτή της Αφρικής, όπου δύο βεδουίνοι με το γαϊδουράκι τους ξεκουράζονται κάτω από τους Φοίνικες κοιτώντας και δείχνοντας τη θάλασσα και την Ελλάδα. Πώς συνδυάζονται όμως τα καθαρά γεωγραφικά στοιχεία που μεταφέρει ο χάρτης με τους μύθους, τους θρύλους και το αφηγηματικό ύφος των ζωγραφικών παραστάσεων;

Οι χάρτες στην εποχή των ταξιδιών και των ανακαλύψεων αποτελούν εργαλεία γνώσης, μελέτης και παρατήρησης του κόσμου, βασισμένα στις νέες επιστημονικές γνώσεις των χαρτογράφων και το επιστημονικό ενδιαφέρον της εποχής. Η εξέλιξη της τυπογραφίας, ενισχύει ακόμα περισσότερο τη διάδοση και χρήση του τυπωμένου χάρτη ως αυτόνομου εργαλείου. Στην περίπτωση των ζωγραφικών όμως χαρτών, μέχρι και τα μέσα του 17ου αιώνα, θα συνυπάρχουν δημιουργικά τα νεωτερικά στοιχεία της εποχής των επιστημών που ανατέλλει με τα στοιχεία της μεσαιωνικής παράδοσης, που αντιμετωπίζει τους χάρτες ως εικονογράφηση θρησκευτικών, μυθολογικών και ιστορικών κειμένων. Κατά τη μεταβατική αυτή εποχή οι χάρτες αποτελούν επιστημονικά και καλλιτεχνικά έργα που στοχεύουν τόσο στη γνώση όσο και την αισθητική απόλαυση του θεατή.

Το υπόμνημα

Στο υπόμνημα, στα αριστερά του χάρτη, παρουσιάζεται στην ιταλική γλώσσα μια σύντομη ιστορία της Ελλάδας, από την αρχαιότητα έως τη «βάρβαρη» οθωμανική κατάκτηση. Το κείμενο πλαισιώνει ένα χρυσό δακτυλίδι με τον θυρεό της οικογένειας των Μεδίκων, της αρχοντικής οικογένειας της Φλωρεντίας που κυριάρχησε στην οικονομική, πολιτική και καλλιτεχνική ζωή της πόλης από τον 15ο έως τον 18ο αιώνα. Στο υπόμνημα δεν περιλαμβάνονται χαρτογραφικά στοιχεία όπως η κλίμακα, ο προσανατολισμός, το υψόμετρο, ούτε σύμβολα που να παραπέμπουν σε γεωγραφικές πληροφορίες πάνω στον χάρτη, όπως θα περιμέναμε από ένα σημερινό υπόμνημα. Το κείμενό του συνδέει την εικονιζόμενη περιοχή με το ιστορικό της πλαίσιο, ακολουθώντας την παράδοση των χαρτών που περιλαμβάνονταν στα μεσαιωνικά χειρόγραφα ιστορικά ή θρησκευτικά βιβλία.

Οι χάρτες δείχνουν τον δρόμο προς ένα διαφορετικό μέλλον

Το ορθογώνιο πλαίσιο του φορητού μας χάρτη οριοθετεί τον γεωγραφικό χώρο της Ελλάδας σε μια εποχή που δεν έχει συσταθεί ακόμα το ελληνικό κράτος. Η Ελλάδα υπάρχει μόνο ως ιστορικός χώρος, ως ιδέα του αρχαίου παρελθόντος ενταγμένη πια στην οθωμανική κυριαρχία ή την κυριαρχία Λατίνων, όπως οι Βενετοί και οι Γενουάτες. Οι ελληνικοί πληθυσμοί ζουν διάσπαρτοι στις οθωμανικές περιοχές αλλά και στις ευρωπαϊκές, όπου γεύονται μεγαλύτερες ελευθερίες και συναντούν ευκαιρίες για την οικονομική και πνευματική τους ανάπτυξη. Για όσους από αυτούς ταξιδεύουν, όπως οι έμποροι, οι πλανόδιοι τεχνίτες ή οι στρατιώτες, ο κόσμος μοιάζει μεγάλος, επικίνδυνος αλλά και συναρπαστικός. Ως ταξιδιώτες συνειδητοποιούν ότι μόνο ορισμένα τμήματα της Γης είναι γνωστά. Γεμίζουν περιέργεια καθώς οι μεγάλοι εξερευνητές, όπως ο Χριστόφορος Κολόμβος, ο Βάσκο ντα Γκάμα ή ο Φερδινάνδος Μαγγελάνος προσθέτουν σταδιακά και νέους άγνωστους τόπους στον χάρτη. Για τους περισσότερους όμως το σύμπαν είναι μικρό. Οι αγρότες, οι κτηνοτρόφοι, οι τεχνίτες ίσως δεν θα χρειαστεί ποτέ να μετακινηθούν από τον τόπο τους. Όλος ο κόσμος τελειώνει στα όρια της περιοχής τους και ο υπόλοιπος θα παραμείνει άγνωστος. Στους αιώνες που θα ακολουθήσουν, μέσα από τα δύσκολα αλλά και αποκαλυπτικά ταξίδια, τα γεμάτα κινδύνους αλλά και νέες γνώσεις, όσοι ασχολούνται με το εμπόριο ή ζουν κοντά στους θαλάσσιους και τους χερσαίους δρόμους θα μεταμορφωθούν. Θα αποκτήσουν πλούτο, εμπειρίες και κύρος. Αποφασιστικοί, με διάθεση για πρόοδο θα αναζητήσουν νέες λύσεις σε κάθε είδους εμπόδιο. Κάποιοι θα στραφούν στις επιστήμες με αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία για το μέλλον. Οι χάρτες, οι υδρόγειοι σφαίρες και τα βιβλία γεωγραφίας θα αυξηθούν και δεν θα βρίσκονται μόνο στα παλάτια των ευγενών. Οι λόγιοι και οι έμποροι της νέας εποχής θα τα χρησιμοποιήσουν ως εργαλεία για να παροτρύνουν και άλλους να παρατηρήσουν και να κατανοήσουν τον κόσμο. Να ελευθερωθούν από την κυριαρχία του φόβου και των δεισιδαιμονιών, που κρατούν δέσμιο το πνεύμα τους. Βασιζόμενοι στις γνώσεις της Αναγέννησης και μέσα από ένα δυναμικό πνευματικό κίνημα που ονομάστηκε Διαφωτισμός, θα διαμορφώσουν την ιδέα της ελευθερίας και θα τη συνδέσουν άρρηκτα με την παιδεία και τις επιστήμες.

♪ Μουσική Σύνδεση

📖 Βιβλιογραφικές Παραπομπές

G. Tolias, «Erudite Pleasures»: two portable painted maps in Greek collections, Benaki Museum 2, Αθήνα 2002, σελ.: 121-142.

Λέξεις Κλειδιά

Αρχαιότητα, Δεισιδαιμονίες, Διαφωτισμός, Επιστήμες, Επιστημονικά Όργανα, Ευρώπη, Ταξίδια, Τέχνη